Ako priniesť 21. storočie na verejné zhromaždenia občanov

Autor: Monika Ďurajková | 22.6.2018 o 14:03 | (upravené 23.6.2018 o 7:48) Karma článku: 1,39 | Prečítané:  497x

Fraška. Tak by sa dal zhrnúť priebeh verejného zhromaždenia pre obyvateľov Ružinova uskutočneného 21.6.2018 v priestoroch Radošinského naivného divadla.   

Cieľom stretnutia bolo informovať občanov o územných plánoch a stavebných uzáverách. Išla som na stretnutie s cieľom dozvedieť sa, v akej fáze je plánovaná výstavba Konopná residence v Prievoze, keďže sa priamo navýši počet áut na ulici, kde bývam. Veľmi rýchlo opíšem, ako to prebiehalo. Prvých 20 minút bola prezentácia od pani z Miestneho úradu. Následne hovorkyňa Miestneho úradu prečítala prvú otázku. O tej sa diskutovalo hádam pol hodinu, ľudia sa začali prekrikovať. Následne nám bolo oznámené, že sála je prenajatá len na hodinu a musíme končiť.

To sa začalo divadlo. Ľudia boli právom nahnevaní, že sa na ich otázky neodpovie. Následne sa asi pol hodinu roztočil kolotoč osočovania sa kandidátov, poslancov a starostu navzájom. Následne sa situácia upokojila a sála sa zrazu dala ponechať dlhšie. Začalo sa odpovedať na ďalšie otázky. Po hodine a pol som musela odísť za synom, takže neviem, dokedy sa pokračovalo. Toľko v skratke, kto bol, vie, že to bolo nepekné. Kto nebol, nemá čo ľutovať.

Keďže som pred odchodom na materskú pracovala s inováciami, kde sa hľadali riešenia a nie výhovorky, rozhodla som sa iba nekritizovať, ale predostrieť pár riešení, ako by dané zhromaždenia mohli prebehnúť tak, ako to má v 21.storočí vyzerať. Nechcem totiž prísť na ďalšie a ďalšie zhromaždenia a zažívať ten istý pocit frustrácie. Dané riešenia posielam aj na Miestny úrad Ružinov. Ak sa chytia čo i len jedného podnetu, budem rada.

1.       Reklama a informácie o verejnom zhromaždení vopred

Veľa občanov v sále sa sťažovalo, že sa o danom stretnutí dozvedelo pár dní pred zasadnutím. Chýbala tomu informovanosť. Hovorkyňa sa ohradila, že to bolo zavesené na vývesných tabuliach. Keďže väčšina ľudí je už dnes na internete a aj na facebooku, je treba spraviť facebook podujatie, ktoré sa bude zdieľať vo všetkých Ružinovských skupinách. Úžasnou výhodou tak je, že sa zmeny, informácie dajú komunikovať vopred. Ak je niečo v papierovej forme, ťažko promptne odkomunikujete, že podujatie bude len na hodinu. Samozrejme, papierovú formu treba zanechať pre starších ľudí a ľudí, ktorí nie sú na sociálnych sieťach, no verím, že sa dá spraviť aj niečo naviac pre ľudí. Mať dve línie komunikácie predsa nie je žiadna veda.

2.       Prezenčná listina

Pri príchode do sály som bola vyzvaná na podpis prezenčky (povinná príloha zápisnice). Niektorí občania sa zháčili, že to nepodpíšu a už bolo vytvorené napätie. Tomu sa dá opäť predísť komunikáciou na internete vopred, prípadne to treba napísať na plagát promujúci podujatie.

3.       Otázky

Otázky sa písali rukou na papieriky. Následne niektoré hovorkyňa lúštila a niektoré boli “odveci” a neodpovedalo sa na nich. Toto zabralo veľa cenného času. Navrhujem preto, aby sa otázky pokladali aj online (cez napríklad výbornú slovenskú aplikáciu sli.do). Následne sú otázky zverejnené a ľudia za nich môžu hlasovať. Tie čo majú najviac hlasov, budú vybavené najprv. Logicky totiž usudzujem, že tie by mali mať prioritu. Otázky sa potom ani nebudú opakovať, ako to bolo teraz. Samozrejme, nie všetci ľudia majú smartfón. Otázky od občanov, ktorí nemajú prístup na internet prepíše asistentka do aplikácie.

4.       Kompetentnosť

Na niektoré otázky nevedeli daní zástupcovia odpovedať. Je to logické, záber otázok je široký a nemôžu držať všetko v hlave. Preto by bolo dobré, ak by sa dali otázky pokladať aj vopred, napr. cez dané podujatie na facebooku a daní zástupcovia sa tak na nich vedia aj vopred pripraviť. Samozrejme opäť by mala byť možnosť predkladať otázky vopred napr. poštou aj pre tých, bez počítačovej gramotnosti.

5.       Živé premietanie

Nie každý má čas a priestor chodiť na verejné zhromaždenia. Veľa ľudí však citlivo vníma, čo sa deje okolo nich a chcú mať prehľad. Určite sa poloprázdna sála nemôže interpretovať nezáujmom občana o verejné veci. Navrhujem preto, aby sa verejné zhromaždenia video vysielali naživo. Opäť, máme všetky technologické výdobytky k dispozícií ( niektoré video aplikácie na “live streaming” sú zadarmo, stačí jeden smartfón). Toto nemôže byť predsa problém.

Na záver chcem dodať, že tieto návrhy na zlepšenie priebehu zhromaždení občanov treba vykonávať paralelne s tradičnými komunikačnými kanálmi, aby sa nestalo, že občania bez prístupu na internet a smarfónov budú znevýhodnení.  Zároveň je tu ale potreba oslovovať čo najväčšie publikum aj cez online kanály. To prispeje k väčšej transparentnosti.

Spísala som len zopár návrhov, ako zlepšiť priebeh verejných zhromaždení. Technológie však nikdy nedokážu spraviť jednu vec. A tou je priniesť ľudskosť. Videla som to na vlastné oči. Niekedy stačí ľudí počúvať a pochopiť ich. Toto je však beh na dlhé roky. A je to niečo, čomu sa musia úradníci učiť.

 
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ROZHOVOR S DAVIDOM ENGELSOM - FÓRUM

Belgický historik: Čaká nás čo Rimanov v prvom storočí pred Kristom

K vláde majú prísť autoritárske režimy.


Už ste čítali?